Scheen 126, 8501 HK Joure
+31643044153
info@beelddenkwereld.nl

Spelend leren in de vakantie

Spelend leren in de vakantie

Spelend leren | Beelddenkwereld

30 Tips voor een ontspannen en leerzame vakantie

In dit blog vind je 30 praktische tips die je helpen om er een ontspannen, leuke, maar ook leerzame vakantie van te maken. Deze tips verzamelde ik om zowel mijn eigen kinderen als kinderen in mijn praktijk vaardigheden te leren, maar dan op een spelende en onderzoekende manier.

De tips zijn onderverdeeld in thema’s. Je vindt bijvoorbeeld tips om aan de slag te gaan met lezen en schrijven maar ook tips die jou helpen om structuur en overzicht aan te brengen in de vakantieweken. De laatste tips helpen jullie om er een ontspannen vakantie van te maken en dit ook na de vakantie vast te houden.

Yes, vakantie!

Veel kinderen kunnen niet wachten tot het zomervakantie is. Even niet naar school en leren, maar juist doen waar ze zelf zin in hebben.

  • Buiten spelen
  • Op avontuur gaan
  • Met vriendjes spelen
  • Knutselen
  • Spelen met constructiespeelgoed
  • Sporten
  • Met vakantie gaan
  • Spelletjes doen
  • Hutten bouwen
  • Koekjes bakken en koken

En laat dit nu juist de manier zijn waarop kinderen (en vooral beelddenkers) het snelste leren! Benut de vakantie dus optimaal en herhaal lesstof op een andere manier of leer je kind handige vaardigheden zoals plannen en organiseren.

Waarom leren in de vakantie?

De vakantie is voor veel kinderen hét moment waar ze tot rust komen en groeien. Niet alleen letterlijk groeien (sommigen een paar cm!) maar ook geestelijk. Kinderen zijn in de vakantie het meest ontvankelijk voor nieuwe informatie en staan open voor nieuwe (leer-) ervaringen. Met de 30 tips die je hieronder vindt, zul je merken dat het leuk is om je kind nieuwe vaardigheden te leren zonder op een schoolse manier aan de slag te gaan.

Spelend leren

Spelend leren is de snelste en leukste manier om te leren. We vergeten vaak dat we het beste kunnen leren als we ontspannen zijn en als we al onze zintuigen gebruiken. En als er emoties gekoppeld zijn aan de leerervaring, vergeten we dat nooit meer. Veel kinderen hebben een zeer goed geheugen en kunnen zich vaak vakanties van jaren geleden herinneren. Zeer gedetailleerd kunnen ze navertellen hoe de camping eruit zag en soms herinneren ze zich zelfs de geur van de bloemenvelden waar ze doorheen gefietst zijn. Als kinderen aan het spelen zijn leren ze meer dan je denkt:

  • Samenwerken
  • Concentreren
  • Motorische vaardigheden
  • Doorzetten
  • Zelfstandigheid

Ontspannen leren

Veel kinderen vinden het moeilijk om in een ontspannen leerhouding te blijven in de klas. Gevoeligheid voor sfeer, snel afgeleid zijn, niet lekker in je vel zitten. Er zijn talloze redenen waarom kinderen spanning opbouwen in de klas en daardoor niet of moeilijk tot leren komen. Hierbij kan tijdsdruk ook een grote rol spelen. In de vakantie valt deze stress weg. Je kunt nu alle tijd nemen om vaardigheden aan te leren zoals plannen en organiseren zonder dat er sprake is van haast of spanning.

.

Waar gaan jullie mee aan de slag?

Creatief
  • Plannen & organiseren
  • Creativiteit
  • Rekenen
  • Lezen | Taal | Spelling
  • Spelend leren
  • Motoriek
  • Ontspanning

Gratis downloads

Om het je gemakkelijk te maken vind je bij sommige tips handige downloads zoals een 100-veld en diploma’s.

Plannen & organiseren

Waar je aan de ene kant ontzettend kunt uitkijken naar de zomervakantie, kan deze nieuwe invulling van de dagen ook stress met zich meebrengen. Vooral als het voor je kind(eren) moeilijk is om zich te vermaken of als er spanning ontstaat omdat de structuur wegvalt.

We vergeten vaak dat onze kinderen ook in de vakantie enige regelmaat nodig hebben we hen nog vaak op weg moeten helpen om te bedenken wat je allemaal kunt doen met je vrije tijd. In dit eerste thema ‘Plannen & organiseren’ vind je daarom gelijk een paar tips om structuur in de vakantie aan te brengen en om ‘verveelmomenten’ tegen te gaan.

Tip 1: Maak een vakantieplanning

Werken met een planning

Voordat de vakantie begint, kun je voor jezelf al een overzicht maken van de weken die voor je liggen. Ga er rustig voor zitten en schrijf alles op wat je al weet:

  • Eventuele datum en periode wanneer jullie op vakantie gaan
  • Dagen en tijden waarop jij of je partner aan het werk zijn
  • Dagen waarop je kind(eren) naar de opvang zijn
  • Dagen wanneer je kind(eren) op kamp gaan of uit logeren
  • Dagen waarbij je al activiteiten gepland hebt, zoals een uitje
  • Verjaardagen van vrienden of familie

Alleen al door deze dingen in een overzicht te hebben, haal je veel spanning weg bij je kind(eren). Er is al één en ander duidelijk. Ze weten dan waar ze naar uit kijken en wat ze kunnen verwachten. En jij hebt ook helder op welke dagen je nog oppas moet regelen of hoeveel tijd je nog hebt om je koffers in te pakken.

Waar let je op bij het maken van een planning?

  • Schrijf duidelijk de datum op en welke dag het is
  • Laat bepaalde routines altijd terugkomen in de planning, bijvoorbeeld de tijden waarop jullie eten
  • Deel de dagen op in ‘ochtend, middag en avond’, zo krijg je drie gelijke blokken in de dag waarop jullie activiteiten kunnen plannen
  • Maak gebruik van symbolen, tekeningen of kleuren

Inventariseer wie er wanneer op vakantie is

Heeft je kind één of meerdere vriendinnetjes in de klas? Vaak denken we in de vakantie dat iedereen de hele tijd op vakantie is. We willen anderen niet storen en nemen geen contact op. Terwijl die andere ouders misschien ook hetzelfde denken. Dat is zonde omdat jullie kinderen ook samen kunnen spelen. Jullie kunnen elkaar afwisselen zodat je een momentje voor jezelf hebt.

Ook kun je samen naar een speeltuin of zwembad gaan. Voorkom verveelmomenten en inventariseer voor de vakantie begint al met wie je contact kunt opnemen voor een speelafspraak.

Inventariseren van activiteiten in jouw dorp of stad

Vaak hoor je achteraf dat er leuke activiteiten georganiseerd zijn in je dorp of stad. Bijvoorbeeld een ‘huttenbouw-week’, een sportactiviteit of een dag waarop kinderen met computers en robots aan de slag kunnen. Het is zo jammer als je hier te laat achter komt en je kind hierbij had kunnen zijn. De inschrijvingen hiervoor zijn vaak al vóór de vakantie.

Laat je kind meehelpen met de planning

En dan is het zover. Vakantie!! Dit is een mooi moment om je kind de eerste stappen te leren van plannen en organiseren. Je bekijkt samen de schema’s die jij al hebt ingevuld. Je kunt uitleg geven van het doel en de werkwijze van het ‘vakantie-planbord’. En je vertelt dat het nu de beurt is aan je kind om mee te denken in de planning.

Maak dit vooral niet te ingewikkeld en beloof niets dat je niet na kunt komen. Je kunt de planning iedere dag gebruiken om per dag te kijken wat je kind wilt gaan doen. Je kunt dan helderheid geven over de momenten waarop jullie samen iets gaan doen en de momenten dat je kind zelf iets moet verzinnen.

Tip 2: Maak een activiteitendoosje

Is jouw vakantie-planbord nog redelijk leeg? Ga je niet op vakantie? Dan is het een uitdaging om het thuis zo leuk mogelijk te maken. Geen paniek! Je zult merken dat ‘thuis’ als een ware vakantiebestemming kan voelen voor kinderen als ze dingen doen die nieuw zijn of spannend.

Het activiteitendoosje

Het ‘activiteitendoosje’ is een doosje waarin je zoveel mogelijk activiteiten verzameld die je zou kunnen doen. Het werkt heel simpel. Je maakt of koopt een simpel (houten) doosje. Je kunt dit doosje (laten) versieren als je wilt. In het doosje komen allerlei kaartjes met mogelijke activiteiten. De kaartjes deel je op in de volgende catergorieën:

  • Activiteiten voor binnen
  • Activiteiten voor buiten
  • Activiteiten om samen te doen
  • Samen ‘op avontuur’
  • Uitjes voor het gezin
  • Speelgoed
  • Vriendjes om mee te spelen

Deze categorie kaartjes geef je allemaal een andere kleur. Je kunt de kaartjes vooraf maken en gebruiken om alvast een planning te maken voor de vakantie, maar ook op momenten dat je kind zich verveelt. Bij het maken van de kaartjes kunnen jullie allemaal meedoen.

Tip 3: Ga samen boodschappen doen

Boodschappen doe je in de vakantie vaak samen met je kind. Wat we ons vaak niet realiseren is dat kinderen juist tijdens het boodschappen doen ontzettend veel kinderen leren. Je kunt van het boodschappen doen een leerzame activiteit maken. Bekijk de tips hieronder:

Boodschappenlijst maken

  • Laat je kind onderzoeken wat er in huis ontbreekt. Je kunt hierbij helpen door tips en aanwijzingen te geven:
    • Is er koffie/thee/suiker?
    • Is er nog toiletpapier?
    • Hebben we nog genoeg broodbeleg?
  • Laat je kind onderzoeken waar jullie boodschappen in de aanbieding zijn:
    • Bekijk folders en vergelijk prijzen
    • Maak eventueel een gerecht dat bestaat uit producten die in de aanbieding zijn
  • Laat je kind meehelpen bij het opstellen van een boodschappenlijstje:
    • Verwerk de aanbiedingen
    • Heeft je kind moeite met schrijven? Je kunt ook plaatjes uitknippen uit folders en deze laten opplakken
    • Maak eventueel categorieën (zuivel, broodbeleg, koekjes, groente en fuit) zodat je kind leert dat er een bepaalde volgorde zit in het boodschappen doen

Samen recepten uitproberen

In de vakantie heb je veel meer tijd om samen te koken en bakken. Tijdens het koken of bakken leren kinderen ontzettend veel. Ze leren bijvoorbeeld hoe lang het duurt voordat aardappelen gaar zijn en welke ingrediënten je gebruikt voor het bakken van een cake. Door met je kind samen op zoek te gaan naar nieuwe recepten, leer je jouw kind ‘onderzoekend leren’. Je kunt plaatjes en video’s bekijken op internet van recepten.

  • Haal kinder kookboeken uit de bibliotheek
  • Gebruik internet: Google, YouTube of andere kanalen
  • Laat producten die je gebruikt zien, ruiken en voelen
  • Laat de fantasie van je kind het werk doen. Het kan zijn dat je op een recept uitkomt, waar je nooit aan gedacht had, maar wat juist erg lekker kan zijn
  • Plan 1 of meerdere dagen in de week voor deze gezamenlijke activiteit en trek hiervoor tijd uit
  • Zorg ervoor dat je na het uitkiezen van een recept ook samen de boodschappen gaat doen

Tip 4: Samen koken en tafel dekken

Van samen koken en tafel dekken maak je deze vakantie tot een gezellige en leerzame activiteit. Voorwaarde is wel, dat je ruim de tijd neemt en dat je alvast bedenkt wat je kind kan of mag doen om te voorkomen dat je steeds moet zeggen dat het niet mag. Bijvoorbeeld met scherpe messen snijden. Het gaat erom dat je kind lekker bezig is.

Hieronder zie je een aantal tips om van koken en tafel dekken een waar leermoment te maken:

  • Leg altijd rustig uit wat jullie gaan maken en laat de ingrediënten zien, ruiken en voelen
  • Leg de materialen die je nodig hebt klaar op het aanrecht of op een tafel
  • Laat je kind eventueel de materialen bij elkaar zoeken (pollepel, garde, snijplank, etc)
  • Stel tijdens het koken veel vragen:
    • Hoe lang zou het duren voordat de aardappelen gaar zijn?
    • Hoe heet is kokend water?
    • Hoeveel water zou er in de pan moeten?
    • Waar groeien komkommers eigenlijk?
    • Hoe wordt macaroni gemaakt
  • Gebruik vooral veel materialen zoals maatbekers, pollepels of een weegschaal en benoem alles wat je pakt. Zo leer je jouw kind hoe de materialen heten
  • Het dekken van de tafel kun je veel interessanter maken door:
    • Gebruik te maken van geplukte bloemen als decoratie
    • (Eigengemaakte) servetten
    • Menukaart
    • Zelfgemaakte placemats (tekeningen)
    • Bijzonder servies

Tip 5: Leer je kind routines

Veel kinderen hebben moeite met het aanleren van routines, zoals zich aankleden en zich klaarmaken voor school. Misschien heb jij je het afgelopen jaar ook afgevraagd waarom opdrachten niet ‘binnen’ lijken te komen. Dit kan alles te maken hebben met de manier waarop jouw kind nieuwe vaardigheden aanleert. Sommige kinderen (waaronder beelddenkers) hebben moeite met tijd en begrijpen gesproken opdrachten minder goed. Ze leren juist op een andere manier:

  • Door te zien
  • Door te doen
  • Door zelf de logica van iets te ontdekken
  • Door zelf op onderzoek te gaan ‘hoe’ je dit het makkelijkst doet
  • Door tijd te krijgen om een nieuwe routine aan te leren

Wanneer kinderen stress ervaren door tijdsdruk of als ze meerdere opdrachten tegelijk krijgen, wordt het voor hen steeds lastiger om opdrachten uit te voeren. Nu het vakantie is en de druk van school en het werken wegvalt, is dit de ideale situatie om je kind zelfstandiger te maken.

In dit voorbeeld gaan we in op het onderwerp aankleden, maar je kunt in de vakantie tijd nemen voor iedere vaardigheid die je jouw kind wilt leren zoals bijvoorbeeld zelfstandig douchen, brood smeren, kamer opruimen of meehelpen met afwassen.

Zelfstandig aankleden

  • Laat je kind zelf of onder begeleiding kleding uitzoeken. Dit kun je in de ochtend doen of de avond ervoor
  • Stel vragen over:
    • Combinaties van kleuren
    • Het weer. Welke kleding is geschikt voor dit weer?
    • De activiteit. Welke kleding is geschikt voor wat je gaat doen?
  • Heeft je kind moeite met de volgorde, leg dan de kleding in volgorde van aantrekken op het bed of laat je kind onderzoeken welke volgorde handig zou zijn
  • Leg de kleding altijd op dezelfde plek in de slaapkamer, badkamer of andere plek
  • Voorkom afleiding (speelgoed, geluiden, bemoeienis van broertjes of zusjes)
  • Help de eerste keren mee of blijf gewoon in de buurt
  • Je kunt samen de kledingkast opruimen en alle kleding die je deze periode niet zult dragen uit de kast halen of apart leggen. Zo wordt het steeds makkelijker om de juiste kleding te pakken en maak je jouw kind ook verantwoordelijk voor de eigen kledingkast.

Tip 6: Laat zelf koffer of tas inpakken

Als je op vakantie gaat, probeer je eigenlijk je huisraad in een koffer, achterbak, boot of caravan te ‘proppen’. De één begint dagen van tevoren en de ander start pas een dag voor de vakantie met inpakken. Wat jouw tactiek ook is, als je op vakantie gaat, is het nadenken geblazen.

Ik ga op vakantie en neem mee…..

Een tas of koffer inpakken voor de vakantie is een mooi moment voor kinderen om te leren organiseren. Ook als je niet op vakantie gaat, kun je dit toepassen voor het inpakken van een tas voor een uitje naar het zwembad, strand of andere activiteit. Je kunt je kind op allerlei manieren betrekken bij het inapkken van tassen en koffers, ongeacht of dit voor een uitje, picknick of vakantie is. Onderstaande tips kun je inzetten op de manier die bij jullie past:

  • Doe het spelletje: ‘Ik ga op reis en neem mee…”
  • Laat je kind foto’s uitknippen uit folders of bladen van belangrijke spullen die je nodig hebt op vakantie
  • Laat je kind zelf een lijstje maken van spullen die mee kunnen op vakantie
  • Laat je kind de vakantie of het uitje visualiseren. Vraag om de ogen dicht te doen en voor te stellen dat je op de plek van bestemming bent. Je kunt vragen:
    • Wat heb je aan?
    • Is het er warm?
    • Kun je daar zwemmen?
    • Is er een strand?
    • Waar speel je mee (buiten of binnen)?
  • Laat je kind in zijn/haar slaapkamer rondkijken en bedenken wat onmisbaar is op vakantie
  • Laat je kind een eigen tas inpakken met speelgoed en geef daarbij aan hoeveel er maximaal mee mag. Zeg bijvoorbeeld: “De tas moet nog dicht kunnen” of laat de tas of koffer wegen.
  • Laat je kind meedenken en vraag advies
  • Stal alles uit op het bed en vraag of je dingen mist

Creativiteit

Tip 7: Maak gebruik van computer en iPad

Veel kinderen zijn gehecht aan hun iPad, computer of Playstation. Natuurlijk is een kleine waarschuwing op z’n plek want het is algemeen bekend dat kinderen een gameverslaving kunnen ontwikkelen en steeds meer kinderen dragen een bril vanwege langdurig schermgebruik. Maar los daarvan, leren kinderen ontzettend veel en snel met behulp van computer en iPad.

Laat de computer het werk doen

Steeds vaker worden computers ingezet voor het aanleren van taal, spelling en rekenen. Dit hebben we zelf kunnen ondervinden toen onze kinderen thuis aan de slag gingen. Deze programma’s zijn vaak nog steeds toegankelijk in de vakantie. Je kunt dus bepaalde vakken thuis samen blijven oefenen. Hieronder staan handige website, programma’s en apps die je kunt installeren op computer of iPad

  • Programma’s van school (MOO, Bareka, etc)
  • Junior Einstein
  • Squla
  • Scratch

Tip 8: Ga knutselen en bouwen

Veel kinderen zijn ‘doeners’. Ze leren niet uit boeken, maar juist door bezig te zijn, leren ze supersnel. In de vakantie kunnen kinderen zich vaak uren bezighouden met grotere projecten. Als ze ergens vol van zijn, kunnen ze zich uren vermaken, alleen of met vriendjes.

Inspiratie

Heb je inspiratie nodig om je kind(eren) lekker bezig te houden? Op internet kun je van alles vinden aan leuke tips en ideeën. Hieronder vind je alvast een paar tips.

  • Houtbewerking. Ga samen een hut, konijnenhok of iets anders bouwen
  • Haal zoveel mogelijk dozen bij de supermarkt en maak een hut, boot of poppenhuis
  • Maak (samen) een racebaan voor je huisdieren of een insectenhotel
  • Haal in de winkel goedkope houten doosjes en maak hier sieradendoosjes van
  • Maak themadozen van schoenendozen (voor de verzamelaars):
    • Doos voor schatten
    • Door voor geheime spullen
    • Doos voor stenen
    • Doos voor herinneringen
  • Onderzoek of er in jouw dorp of stad activiteiten georganiseerd worden (bijvoorbeeld een ‘huttenbouw week’)
  • Knutselen:
    • Kaarten maken
    • Sleutelhanger maken
    • Brievenbus maken voor alle gezinsleden zodat je elkaar brieven of tekeningen kunt sturen
    • Naaien/breien/borduren
  • Tuinieren: begin je eigen moestuin of laat je kind een stukje tuin zelf inrichten

Tip 9: Ontdek schilder- en tekentechnieken

Als je ontdekt dat je kind veel plezier beleeft aan tekenen, kleuren of schilderen, dan is de vakantie een mooi moment om hier extra aandacht aan te besteden. Op momenten dat kinderen ontspannen zijn, komt de echte creativiteit naar boven. Hieronder een paar tips om mee deze vakantie uit te proberen.

  • Schilderen op doek
  • Verschillende materialen proberen:
    • Ecoline
    • Houtskool
    • Krijt
    • Waterverf
    • Acrylverf
    • Glasverf
  • Schilderen van glazen potten en flessen, hout of stenen
  • Beschilderen van materialen die je vindt tijdens de vakantie (oud hout, stenen of schelpen)
  • Schilderen/ tekenen van vergezichten/ strand
  • Tekenen met ‘drago-art’ (online tekenprogramma)

Tip 10: Gebruik Lego als leermiddel

Veel kinderen houden van spelen met Lego of ander constructiespeelgoed. Sommige kinderen hebben geen instructieboekjes nodig, terwijl anderen stap voor stap werken aan het opbouwen van een gebouw of auto. Kinderen leren ontzettend veel van bouwen met Lego of ander constructiespeelgoed (ruimtelijk inzicht, motoriek).

Aparte Legoruimte

Als je kind(eren) echt veel plezier beleven aan het spelen met Lego, kun je kijken of je een plek of kamer in je huis kunt vrijmaken, waar de gemaakte bouwwerken kunnen blijven staan. Zo hoeft het speelgoed niet steeds opgeruimd te worden en gaan kinderen sneller weer door met spelen omdat ze het speelgoed ‘zien’.

Rekenen met Lego

Lego wordt door veel coaches en remedial teachers gebruikt om te leren rekenen. Zo kun je de legoblokjes gebruiken voor het aanleren van sommen (+ en -) en ook voor de tafels. De nopjes op de Legoblokjes kun je namelijk voelen én zien.

Rekenen

Tip 11: Leren tellen en automiseren van sommen

Heeft je kind moeite met rekenen? Misschien lukt het benoemen van getallen nog niet zo goed, of het automatiseren van plus- en minsommen. Geen paniek! Juist in de vakantie kunnen kinderen de grootste ‘reken-sprongen’ maken.

Ga op onderzoek

Zit je kind in groep 3 of 4 en komt het rekenen niet op gang? Je hebt nu de tijd om te onderzoeken waardoor dit komt. Hieronder zie je een aantal mogelijke oorzaken waarom het rekenen (nog) niet lukt.

  • Moeite met benoemen van getallen
  • Moeite met richting (links + en rechts -) bij plus- en minsommen
  • Moeite met verhaaltjessommen (dus moeite met het omzetten van praktijkvoorbeelden naar een som)
  • Moeite met lezen (van sommen)
  • Moeite met het onthouden van ‘vriendjes van 10″
  • Moeite met het automatiseren van sommen (snelheid)
  • Moeite met grotere getallen (getallen over 10, 20 of 30)

Aan de slag met een 100-veld

Een makkelijke manier om het rekenen onder de knie te krijgen is door te werken met een 100-veld. Een 100-veld is een vierkante cijferkaart met de cijfer 1 t/m 100 erop. Met het 100-veld kun je eindeloos variëren als je gaat oefenen.

  • Leren benoemen van de cijfers 1 t/m 100
  • Logica ontdekken in getallen
  • Aanleren van plus- en minsommen door te ‘lopen’ met je vinger of potlood over het 100-veld
  • Aanleren van tientallen
  • Sommen maken t/m 10, 20 of 100

Download hier het 100-veld

Een kant en klaar pakket: ‘Word een rekenheld met het 100-veld’

Wil je aan de slag, maar heb je behoefte aan een duidelijke handleiding en de juiste materialen? In de webshop vind je een handig rekenpakket waarin je alle materialen vindt om op een spelende en visuele manier aan de slag te gaan met rekenen. Het 100-veld pakket is samen met kinderen ontwikkeld en uitgebreid getest.

  • Gekleurde vloerplaten (andere kant zwart)
  • Blauw/Roze polsbandjes met + en –
  • Verschillende 100-veld kaarten (10, 20 en 100)
  • Een handleiding waarin alle stappen van het tellen tot het maken van sommen precies (en beeldend) uitgelegd wordt
  • Gratis diploma’s (downloaden via webshop)

Automatiseren van sommen

Als het eenmaal lukt om sommen uit te rekenen, volgt het automatiseren van sommen. Dat wil zeggen dat kinderen bepaalde sommen ‘opgeslagen’ hebben in hun hoofd en snel antwoord kunnen geven op bijvoorbeeld de vraag: “Wat moet er bij het getal 4 om samen 10 te krijgen?”.

Bij het automatiseren/ opslaan van sommen kun je op een eenvoudige manier helpen. Je maakt een tekening van van getallen die samen 10 vormen. Een voorbeeld is een tekening van ‘verliefde harten’. Heb je inspiratie nodig? Op Pinterest staan ontzettend veel schema’s en tekeningen van beeldmateriaal om sommen op te slaan. Het enige dat jij hoeft te doen is deze tekening zichtbaar in huis op te hangen.

Tip 12: Meten en wegen

Mililiters, liters, milimeters, kilometers. Het duizelt veel kinderen. Hoe kan ik dit onthouden en wat wordt er eigenlijk bedoeld? Hoe kun je inschatten hoe zwaar iets is en hoe lees je nu een weegschaal af? Laat je kind in deze vakantie ervaren wat afstanden zijn, hoe je te werk gaat met een (keuken-)weegschaal en waarom het handig is dat je weet wat mililiters en liters zijn.

Aan de slag met wegen

  • Laat je kind tijdens het boodschappen doen alle fruit en groente wegen en geef uitleg over het kassabonnetje dat verschijnt
  • Laat je kind thuis veel meehelpen bij het koken, waarbij je een weegschaal gebruikt
  • Laat je kind met de weegschaal spelen. Laat uitproberen hoeveel iets weegt, hoeveel hij/zij zelf weegt, etc
  • Laat je kind allerlei materialen zoeken die niet zwaarder zijn dan 100 gram of 500 gram of laat ervaren hoe zwaar 1 kilo is (bijvoorbeeld door een pak suiker te laten vasthouden)
  • Vertel het verschil tussen een digitale en analoge weegschaal en laat het eventueel zien

Aan de slag met een maatbeker

  • Ga samen koekjes bakken of koken en laat je kind de maatbeker vullen en aflezen
  • Maak een tekening van een maatbeker en zet daarbij alle maten
  • Zoek op internet naar tekeningen en schema’s (beeldmateriaal) van maten zoals liters, mililiters, deciliters
  • Bedenk leuke opdrachten voor je kind waar er met water gespeeld wordt:
    • Hoeveel water gaat er in een bekertje?
    • Hoeveel liter water kun je in een emmer doen?
    • Hoeveel bekertjes water heb je nodig om een fles van 1 liter te vullen?

Aan de slag met meten

  • Benodigde materialen:
    • Meetlint
    • Liniaal
    • Geodriehoek
    • Rolmaat
  • Maak er een spel van. Je kunt vragen om binnen een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 5 minuten) zoveel mogelijk spulletjes te zoeken:
    • Van 1 cm
    • Die tussen de 5 en 10 cm zijn
    • Die precies 10 cm zijn
  • Ga elkaar opmeten:
    • Hoe lang ben je?
    • Hoe lang is mijn arm?
    • Wat is de omtrek van mijn buik?
  • Teken lijnen van bijvoorbeeld 10 cm of gebruik een touw en maak precies 1 meter
  • Uitleggen van grotere afstanden (kilometers) en besef van tijd-afstand doe je onderweg in de auto:
    • Je kunt vertellen hoe ver het rijden is naar jullie vakantiebestemming of zelfs laten opzoeken op internet
    • Je kunt onderweg laten ‘timen’ hoe lang het duurt voordat jullie 10 kilometer hebben gereden
    • Je kunt uitleg geven over het aantal kilometers dat je per uur rijdt (en laten zien op het dashboard)

Tip 13: Rekenen met geld

Bij het onderwerp ‘boodschappen doen’ heb je al kunnen lezen op welke manier je jouw kind bewust kunt betrekken bij het maken van een boodschappenbriefje en bewust kunt maken over de kosten van de boodschappen. Hieronder volgen nog een aantal tips waarop je kinderen spelend leert rekenen met geld.

Winkeltje spelen

Een ideale manier om te leren spelen is ‘winkeltje spelen’. Maak als het mooi weer is een leuke buitenkraam van je tuintafel en laat je kinderen spullen maken of verzamelen die ze aan elkaar willen verkopen. Dit heb je nodig:

  • Tafel
  • Pen en papier of stift
  • Speelgoedgeld
  • Kassa of rekenmachine
  • Schaar
  • Spullen of speelgoed om te verkopen
  • Portemonnee
  • Tas

Let erop dat je niet te moeilijk begint met de prijzen. Het gaat er vooral om dat het leuk is en dat het allemaal lukt. Als je begint met hele getallen (€5,00 of €2,00), kun je later de bedragen aanpassen (€4,50 of €2,60). Je kunt in het spel meedoen als ‘klant’. Kom in de winkel met je tas en portemonee, vraag advies en laat je kind een bonnetje schrijven of de spulletje inpakken als cadeautje.

Kopen van een ijsje

Zelfs het kopen van een ijsje kan leerzaam zijn. Laat je kind(eren) zoveel mogelijk afrekenen (met contact geld). Zo leren ze rekenen (optellen, tafels). Je kunt de volgende vragen stellen:

  • Wat kosten de ijsjes?
  • Met hoeveel kinderen zijn jullie?
  • Hoeveel geld heb je nodig?
  • Als ik jou 10 euro geef, hoeveel euro krijg ik dan terug?

Tip 14: Uitleggen van breuken en procenten

Breuken

Bij het aanleren van breuken maak je deze vakantie gebruik van het delen van koekjes of de welbekende pizza. Dus mocht je deze vakantie pizza gaan eten, laat dan deze mogelijkheid niet onbenut en laat je kind ‘ervaren’ wat breuken zijn. Hoe doe je dat?

  • Laat de hele pizza zien en vertel erbij dat dit 1 pizza is, ofwel 100% pizza
  • Deel de pizza door tweeën en alat zien dat je 2 halve pizza’s hebt, dus 2 keer 50% pizza
  • Dit kun je nogmaals doen door te laten hoe 1/4 pizza, ofwel 25% pizza eruit ziet

Je kunt natuurlijk ook andere materialen gebruiken om te laten zien wat delen van een geheel is. Bijvoorbeeld bij appels (snijd de appel in vieren en vertel dat dit een kwart is).

Procenten

De zomerperiode is een tijd van veel korting. Houd je kind van shoppen? Pak je kans! Laat in de winkel de kaartjes zien die aan kleding of speelgoed hangen met gekleurde korting-stickers of waarbij aangegeven wordt hoeveel korting er op een kledingstuk wordt gegeven. Alleen al het benoemen en dit laten zien is leerzaam. De verdere uitleg kun je het beste bewaren voor thuis.

  • Teken op een wit papier bijvoorbeeld een jurk
  • Teken hier ook een kaartje bij met de officiële prijs
  • Zet boven deze prijs ‘100%’
  • Teken er nog een kaartje bij met korting, bijvoorbeeld 50%
  • Ga in alle rust uitleggen wat korting betekent en hoe je dit uitrekent

Tip 15: Klokkijken en tijd

Veel kinderen hebben moeite met het aanvoelen van tijd. Nu het vakantie is, ben je waarschijnlijk blij dat de klok geen rol meer speelt maar nu is juist het moment dat je met je kind(eren) aan de slag kunt gaan om gevoel voor tijd en het leren klokkijken onder de knie te krijgen.

Klokkijken analoog

Op school leren kinderen stapgewijs klokkijken. Beelddenkende kinderen vinden het juist prettig om alle informatie in één keer te zien en te leren. In de praktijk is gebleken dat kinderen met behulp van de Beelddenkklok® in ‘no time’ leren klokkijken. Dat wil zeggen dat ze de opbouw van de klok begrijpen en wat het verschil is tussen uren, halve uren, kwartieren en minuten. Jij kunt je kind deze vakantie helpen bij het leren klokkijken. Je kunt hiervoor de handleiding In ‘no time’ leren klokkijken gebruiken, verkrijgbaar in de webshop of bestel het Thuispakket klokkijken, compleet met klok, handleiding en werkboek met 300 oefenklokken.

Met deze methode leer je kinderen zelf de logica ontdekken in de klok. In plaats van zelf lange uitleg te geven, stel je juist alleen maar vragen aan je kind.

  • Waar staat de grote wijzer?
  • Wat staat er in het vak?
  • Hoeveel minuten tel je vanaf het pijltje?
  • Waar staat de kleine wijzer?

Tijdsbesef

In het eerste gedeelte van het vakantieboek heb je gelezen over manieren waarop je jouw kind kunt betrekken bij het plannen en organiseren van bijvoorbeeld uitjes. In deze vakantie kun je ook aan de slag gaan met tijdsbesef. Want het concept “tijd’ heeft alles te maken met plannen en organiseren.

Tijdsbesef

Je kunt de vakantieweken visueel maken door het ophangen van een schema waarbij duidelijk te zien is dat de vakantie bestaat uit 6 weken.

Leren klokkijken

Tijd visueel maken

Tijd is voor beelddenkende kinderen niet relevant en daardoor ook moeilijk in te schatten. Tijd is in onze wereld lineair waarbij gebeurtenissen elkaar opvolgen. Voor veel kinderen is tijd relatief en daardoor minder belangrijk. Toch raken ze verstrikt in onze 3D wereld waarbij alles volgens een bepaalde volgorde (planning) gebeurt. Tijd visueel maken is dé oplossing om kinderen tijdsbesef aan te leren. Maak daarom een vakantieplanning en leer je kind:

  • Hoe lang de vakantie duurt (6 weken)
  • Hoeveel dagen een week heeft (7 dagen)
  • Hoeveel dagdelen er bestaan (ochtend, middag, avond en nacht)

Je kunt je kind vragen stellen over jullie planning/ vakantie:

  • Hoeveel weken vakantie hebben we nog?
  • Over hoeveel dagen gaan we op vakantie?
  • Wanneer is het weekend?
  • Zullen we deze activiteit in de ochtend doen of in de middag?

Tijd ervaren (tijd voelen)

Kinderen voelen vaak niet hoe lang iets duurt. De tijd is voor hen iets heel subjectiefs. Op het moment dat ze iets doen wat ze niet leuk vinden of als ze ergens op wachten waar ze zin in hebben, duurt tijd ontzettend lang. Maar als ze spelen met hun favoriete speelgoed, gaat de tijd zo snel dat tijd eigenlijk niet meer bestaat. Tijd kun je leren voelen en tijd kun je ook omzetten in ervaringen de jouw kind al heeft:

  • Zet een wekken op je oven of telefoon en laat voelen:
    • Hoe lang 1 minuut duurt
    • Hoe lang 5 minuten duren
  • Vertel dat jullie over 10 minuten boodschappen gaan doen en zet hierbij een wekker
  • Bij een langere periode, kun je gebruik maken van het omzetten van tijd in bijvoorbeeld favoriete video’s van je kind. Als je bijvoorbeeld nog een uur moet rijden tot je bestemming kun je bijvoorbeeld zeggen: “Het duurt nog 3 Dora-filmpjes”(deze filmpjes duren precies 20 minuten)

Tip 16: Ga aan de slag met tafels & deeltafels

Hoe leren beelddenkers de tafels?

Vanaf groep 4 leren kinderen de tafels. Ze starten vaak met de tafel van 1, 10 en 5. Daarna komen de andere tafels zoals 2, 4, 3, 6, 8, 7 en 9. Omdat vanaf groep 5 de tafels een steeds belangrijkere rol innemen in het uitrekenen van sommen, is het fijn als je de vakantieperiode gebruikt om (moeilijke) tafels te automatiseren.

Tafels als concept opslaan

Eindeloos rijtjes stampen werkt voor beelddenkende kinderen niet. Ze raken de draad kwijt en halen cijfers door elkaar. In de afgelopen jaren ontdekte ik, samen met een beelddenkende kinderen in mijn praktijk dat de tafels onzettend snel onthouden kunnen worden als ze ‘als concept’ aangeleerd worden. Enerzijds is het een beeld dat ‘opgeslagen’ wordt, maar dit beeld bevat het de reeks getallen die bij een tafel horen waarbij kinderen verbanden ontdekken tussen de tafels en deeltafels.

Aan tafel!

Na meerdere ontwerpen, vonden we een paar jaar geleden het beeld dat het snelste werkt. Deze tafels zijn verkrijgbaar als kleine vierkante tafelkaartjes (ideaal voor op school of bij het maken van sommen), als A4- en A3-formaat bladen en placemats. Eindeloos oefenen hoeft dus niet, het is vooral de bedoeling dat kinderen de tafels als beeld opslaan en “terug kunnen halen”.

Hoe werken de tafelkaarten?

Je kunt de tafels op een strategische plek ophangen in huis. Oefen nooit verschillende tafels door elkaar, maar kies gewoon één tafel uit totdat deze volledig geautomatiseerd (onthouden) is.

Tafels automatiseren

Je kunt ook actief de tafels oefenen. Door eerst alle antwoorden te laten zien en vragen te stellen (wat is 3×4?) leren kinderen steeds sneller antwoord te geven.

Hierbij mogen ze spieken! Later kun je vragen welk getal je af kunt dekken. Bijvoorbeeld met steentjes of muntjes. Je zult zien dat kinderen hun ogen sluiten en het concept van de tafels voor zich zien.

Placemats met de tafels

Successen vier je met een diploma

Als je kind een tafel onder de knie heeft, kun je dit direct vieren met een kleurrijk diploma. Je kunt dit diploma downloaden door op de afbeelding te klikken. Op het diploma kun je vermelden welke tafel al lukt!

Spelen met taal

Tip 17: Starten met het alfabet

Veel kinderen beginnen juist in de vakantie met lezen en schrijven. Het gebeurt regelmatig dat ouders ‘per ongeluk’ een manier vinden die aansluit bij de manier van leren van hun kind. Dit gebeurde mij toen mijn dochter vastliep in groep 3.

Eerst schrijven dan lezen

“Als het niet lukt met lezen, beginnen we toch gewoon met schrijven?” Dat idee kreeg ik toen mijn dochter in groep 3 grote moeite bleek te hebben met lezen. Ze draaide letters om, las zeer langzaam en herkende de letters en woorden niet. Om strijd te voorkomen, begon ik in de vakantie met het sierlijk tekenen van letters. Omdat ze van tekenen hield, deed ze al snel mee waardoor ze steeds meer letters ‘voor zich zag’ en kon onthouden.

Letters leren met klei

Na het tekenen van letters, begonnen we met kleien van letters. Samen maaken we kleine woordjes en het liefst grappige woordjes met 3 letters. Ik kocht alfabetvormpjes en daarmee oefenden we ook met het maken van woordjes.

Alle letters in één keer

Beelddenkende kinderen leren op een andere manier lezen en schrijven dan de gebruikelijke manier in ons onderwijs. Ze leren namelijk niet op klank, maar willen direct alle informatie (dus alles letters) in één keer ontvangen zodat ze grip krijgen op letters en woorden.

Hang het alfabet op in huis

In de vakantie kun je het alfabet in huis ophangen zodat je zoon of dochter de letters ‘uit het hoofd’ leert. Je kunt deze oefenen door samen op te zeggen en uitspreken als A (aaa) en B (beee) en daarna op de manier waarop je ze in woorden hoort. A (a) B (buh).

Het alfabet als beeld opslaan

Je kunt het alfabet opdelen in blokjes zodat het makkelijker wordt om de alfabetletters te onthouden. Je zult merken dat het alfabet snel ‘opgeslagen’ wordt. Vraag je kind om lang naar de afbeelding van het alfabet te kijken. Laat daarna de ogen dichtdoen en vraag om de letters te benoemen. Je kunt zelfs vragen om het alfabet van achter naar voren op te zeggen. Of vraag om de ogen dicht te doen en vraag welke letters er naast de ‘L’ staan.

Tip 18: Aanleren van klanken en woorden

Uitleggen van klinkers en medeklinkers

Als kinderen eenmaal de letters van het alfabet herkennen, kun je het verschil uitleggen tussen klinkers en medeklinkers. Het verschil tussen klinkers en medeklinkers leg ik altijd uit door de klinkers hardop te galmen: aaaaa, eeeee, iiiiiiii, ooooooo, uuuuuuu. Klinkers hebben een echte klank terwijl medeklinkers gek klinken als je die wilt laten galmen. Dat lukt gewoon niet! (gggggg, nnnnnnnn, ppppp).

In de Beelddenkwinkel vind je gratis downloads van het alfabet (zwart) en het alfabet (zwart klinkers, kleur medeklinkers).

Zelf woorden bedenken

Beelddenkdende kinderen leren sneller lezen als ze zelf bedenken hoe je een woord zou spellen. Dit betekent dat je geen bestaande woorden laat uitspreken, maar dat je jouw zelf woorden laat bedenken. Door het alfabet erbij te pakken of bestaande letters (bijvoorbeeld uit je ‘scrabble-doos’) te gebruiken, kun je vragen om een kort woord van maximaal 3 letters te bedenken. Bijvoorbeeld ‘kat’ of ‘bos’. Zelf vraag ik altijd welke letters kinderen zelf horen in het woord. Hieronder vind je een aantal voorbeeldvragen die je kunt stellen.

  • Welk woord ken je van 3 letters?
  • Welk woord ken je dat begin met de letter ‘K’?
  • Welke letters hoor je in dat woord?
  • Kun je het woord spellen?
  • Kun je het woord schrijven?
Woorden maken

Tip 19: Aanleren van spellingregels

Deze vakantie kun je aan de slag gaan met een paar spellingregels. Mijn tip is om nooit meer dan één spellingregel tegelijk te oefenen. Spelling is één van de moeilijkste dingen voor beelddenkers om te leren. Er zijn zoveel regels en uitzonderingen.

De Beelddenkdeur

Heb jij een plek in huis waar je het belangrijkste beeldmateriaal van je kind kunt ophangen? Sommige gezinnen hebben een whiteboard hangen in de keuken of gebruiken één muur of deur in huis om lesstof of de planning op te hangen.

Het idee van de beelddenkdeur bestond jaren geleden toen ik steeds meer lesstof vertaalde naar beelden. Zo maakte ik een klokkijkdeur of een tafeldeur of een spellingdeur. Het werd een vaste plek in huis waar alle lesstof hing.

Woorden met eu, ui, ei, ie, au, ou, ij, sch

Raakt je kind ook in de war van al die verschillende klanken? Je kunt woorden per categorie aanleren. Begin bijvoorbeeld met alle eu-woorden. Zoek zoveel mogelijk woorden op met een eu en schrijf deze onder elkaar op een wit papier met zwarte stift waarbij je eventueel eu met rood of een andere kleur schrijft. En zijn de woorden lastig om te onthouden? Maak er dan een grappige tekening bij. Bijvooreeld een neus bij het woordje neus.

Tip 20: Maak je eigen boek

Beelddenkende kinderen vinden het lastig om andersmans verhalen te lezen. Ze houden veel meer van zelf creëren. In mijn praktijk heb ik de afgelopen jaren ontdekt dat kinderen grote moeite hebben om bestaande teksten te lezen als ze net starten met lezen. Per toeval kwam ik tot ontdekking dat kinderen snel leren lezen als ze hun eigen boek mogen schrijven. Vooral als kinderen een grote fantasie hebben, is dit ontzettend leuk om te doen. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos. Vaak komen kinderen zelf met de leukste ideeën.

Dagboek/ Vakantieboek

Een dagboek kan uit veel meer bestaan dan alleen tekst. Hieronder zie je een aantal voorbeelden.

  • Foto’s van de vakantie
  • Tekeningen van leuke dingen die jullie hebbben gedaan
  • Vakantieplanning
  • Tickets van uitjes
  • (Nieuwe) woorden
  • Korte verhaaltjes van de dag of leuke uitjes

Eigen verhaal

Soms zijn kinderen zo fantasierijk dat het ze lukt om zelf een grappig of spannend verhaal te bedenken. Pak je laptop erbij en ga aan de slag:

  • Laat je zoon of dochter vrijuit vertellen terwijl jij typt
  • Is er al een titel of onderwerp waar het boek over gaat?
  • Je kunt ervoor kinderen om de zinnen precies zo te typen zoals je kind het vertelt
  • Je kunt er ook voor kiezen om de zinnen in te korten zodat je kind het verhaal later voor kan lezen
  • Laat tekeningen maken bij het boek of zoek naar mooie foto’s
  • Maak een mooie kaft

Stripboek maken

Maak van een bestaand verhaal of eigen verhaal een stripboek.

  • Begin met het verhaal, waar het over?
  • Deel het verhaal op in scenes
  • Maak vakken op een wit papier waar scenes ingetekend kunnen worden
  • Laat je kind de scenes één voor één tekenen
  • Maak eventueel (samen) tekstballonnetjes
Lezen

Spelend leren

Tip 21: Ga samen spelletjes doen

We beseffen vaak niet hoeveel kinderen leren door het doen van spelletjes. Niet alleen leren kinderen nieuwe vaardigheden, maar ze trainen ongemerkt hun hersenen en motoriek.

  • Optellen & aftrekken
  • Tafels
  • Rekenen met geld (Monopoly)
  • Lezen
  • Omgaan met winnen & verliezen
  • Samenwerken
  • Concentreren
  • Strategisch denken
  • Motoriek

Taal

  • Pim Pam Pet
  • Letter Rummicub
  • Scrabble
  • Loco
  • Woordzoekers
  • Boggle

Rekenen

  • Ganzenbord
  • Levensweg
  • Monopoly (Junior)
  • Zakgeldspel
  • Halli Galli
  • Mens-erger-je-niet

Motoriek

  • Twister
  • Jenga
  • Mikado
  • Domino

Inzicht

  • Speedcubs
  • Dammen
  • Doolhof
  • Kolonisten van Catan
  • Carcassonne
  • Genius

Alleen spelen

  • Smartgames
  • Solitaire
  • Legpuzzels
  • Sudoku

Tip 22: Op onderzoek

Met een mooie term wordt dit wel ‘onderzoekend’ leren genoemd. Kinderen kiezen een onderwerp waar ze meer over willen weten en verzamelen zoveel mogelijk kennis over dit onderwerp.

Onderzoekend leren in de vakantie

In de vakantie kun je weer wat spanning en sensatie terugbrengen in het leven van je kind(eren). Wat weet jij zelf nog van de uitjes die jij zelf vroeger deed met je ouders, grootouders of buren? Misschien heb je nog herinneringen aan de dagtrip naar Amsterdam of van een bijzonder museum. Met één van deze tips kom je misschien al op ideeën om tijdens deze vakantie te gaan doen.

  • Bezoek een museum (kijk op internet naar alle musea en eventuele kortingsbonnen)
  • Bezoek een planetarium en bereid je samen voor door boeken in de bibliotheek te halen over planeten of video’s te kijken op Youtube
  • Ga samen sterren kijken
  • Bezoek een dorp of stad waar jullie nog nooit zijn geweest
  • Bedenk een onderwerp waar jullie meer over willen weten en ga op onderzoek
  • Begin je eigen moestuin. Hiervoor heb je veel minder ruimte nodig dan je zou denken. Je kunt zaadjes kopen of kleine plantjes. Ga op internet op zoek naar instructievideo’s of haal een boek in bibliotheek
  • Maak een insectenhotel

Tip 23: Op avontuur

Kinderen kunnen zich uren vermaken als ze in hun eigen wereldje leven waarin ze het gevoel hebben dat ze een ‘avontuur’ meemaken. Kinderen hoeven vaak niet eens naar een ver land of op vakantie om nieuwe indrukken op te doen. Het plaatselijke parkje of je eigen buurt kan al avontuurlijk worden als kinderen hun fantasie gebruiken. De natuurlijke drang naar avontuur kun je gebruiken om er iets leerzaams aan toe te voegen.

Speurtocht of puzzeltocht

Je ziet het nog maar weinig kinderen doen, speurtochten voor elkaar maken. En dat is jammer, want kinderen leren veel van het bedenken als van het volgen van een speurtocht nieuwe dingen:

  • Bedenken van routes
  • Bedenken van opdrachten
  • Samenwerken
  • Communiceren op verschillende manieren (met symbolen en woorden)
  • Probleemoplossend denken
  • Creatief denken

Voor een speurtocht heb je niet veel nodig. Met lintjes, krijt en briefjes met opdrachten kom je een heel eind. Om het extra spannend te maken kun je (onder begeleiding) een speurtocht in de avond doen met een zaklamp. Het verschil tussen een speurtocht en puzzeltocht is niet zo groot. Bij een speurtocht gaat het meer om het vinden van de eindbestemming door middel van opdrachten. Bij een puzzeltocht moet je vaak opdrachten doen.

Tip 24: Aandacht voor interesses

De vakantieperiode is een mooie tijd om te ontdekken wat de kwaliteiten van je kind zijn. Dit is heel simpel! Observeer je kind in ontspannen toestand. Met welk speelgoed wil je kind spelen? Wat doet je kind het liefst? Door dit op te schrijven, kun je hier later mee aan de slag.

Geen volle agenda, maar doen wat je leuk vindt

In het dagelijks leven worden we vaak in beslag genomen door alles wat we moeten doen en vergeten we vaak wat we echt leuk vinden. Dat geldt ook voor onze kinderen. Veel kinderen zijn na schooltijd moe of hebben alle tijd nodig om spanning kwijt te raken. Natuurlijk gaan kinderen naar sport, spelen ze met vriendjes en vriendinnetjes of doen wat anders. Toch zie je in de vakantie dat kinderen na een langere tijd van ontspanning, meer op hun gevoel afgaan. Veel kinderen zijn creatiever en avontuurlijker in de vakantie.

Wat maakt jouw kind bijzonder?

Weet jij nog waar je vroeger mee speelde of wat je deed? Speelde je graag met andere kinderen of was je liever alleen met je poppen of boek? En weet je nog of je creatief was of niet? Doe jij waar je goed in bent en waar je gelukkig van wordt? Veel volwassenen komen op latere leeftijd tot ontdekking dat ze eigenlijk veel liever iets anders hadden willen doen en kijken dan terug naar hun kindertijd. Ze vragen zich dan af welke dromen ze hadden of wat de momenten waren dat alles ‘stroomde’. Pak dus pen en papier en schrijf alles wat op wat je ontdekt over jouw kind.

Interesses & Kwaliteiten

  • Waar speelt mijn kind mee?
  • Wat maakt mijn kind bijzonder?
  • Is mijn kind het liefst alleen of in een groep?
  • Is er sprake van een specifiek talent?
    • Muziek
    • Sport
    • Computer
    • Probleemoplossend vermogen
    • Techniek
    • Acteren
  • Wanneer kan mijn kind gedurende langere tijd met iets spelen?
  • Wanneer lukt het om voor langere tijd te concentreren?
  • Waar praat mijn kind enthousiast over?

Motoriek

Tip 25: Schrijven

Veel kinderen hebben moeite met schrijven. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Er komt namelijk best veel bij kijken voordat een kind er klaar voor is om te schrijven. Soms zijn kinderen er motorisch nog niet aan toe om te schrijven met een dunne pen of potlood.

Manieren om te oefenen met schrijven

Schrijven kun je op allerlei manieren oefenen, zonder met pen en papier te werken. Ga op een creatieve en leuke manier aan de slag en je zult zien dat de motorische vaardigheden verbeteren.

  • Schrijven met je vinger of een sokje in het zand (bijvoorbeeld op het strand)
  • Schrijven met kwasten. Je kunt wat zand uit de zandbak op tegels strooien en daar letters laten schrijven
  • Schrijven met je vingers in scheerschuim
  • Schrijven met je vinger of met een kwast in een deksel van een schoenendoos, gevuld met zand
  • Schrijven met afneembare stift op een spiegel

Letters en cijfers ‘vastzetten’

Draait je kind cijfers en letters om? Veel beelddenkende kinderen schrijven van onder naar boven of schrijven letters en/of cijfers in spiegelbeeld. Je kunt op een heel eenvoudige manier aan de slag gaan door het alfabet (letter voor letter) te oefenen. Je kunt dit doen door met je vinger de letter te volgen zoals je hem zou schrijven. Er zijn hier zelfs speciale apps voor die kinderen ‘dwingen’ de juiste schrijfrichting te volgen. Ditzelfde kun je doen met cijfers.

Tip 26: Samenwerking tussen links en rechts

Een kind ontwikkelt zich optimaal als er een steeds betere samenwerking ontstaat tussen de linker- en rechter hersenhelft. Dit maakt het leren ook een stuk gemakkelijker. In de praktijk zie ik dat beelddenkende kinderen vaak moeite hebben met de fijne motoriek. Vooral schrijven is lastig. Soms lijkt het ook alsof het lijf in de weg zit. Kinderen denken ergens aan, willen ergens naartoe rennen, maar vergeten dat er nog een lijf is. Ongelukjes gebeuren daardoor vaak.

Achtergrondinformatie over samenwerking links en rechts

Op internet kun je veel informatie vinden over motoriek, samenwerking tussen linker- en rechter hersenhelft en lateralisatie. Het woord lateralisatie heeft betrekking op de voorkeur (dominantie) van links of rechts. Tot zes jaar gebruiken kinderen hun ledematen eigenlijk altijd gelijkmatig, maar uiteindelijk kiest een kind een voorkeurskant waardoor ze met links of rechts gaan schrijven.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? De volgende termen zullen je op weg helpen in je zoektocht.

Spelend leren
  • Lateralisatie
  • Primaire reflexen
  • Fijne motoriek
  • Bewegend leren
  • Braingym

Een paar tips om aan de slag te gaan met motoriek en lateralisatie

  • Trampolinespringen. Bij het springen kun je ontzettend veel oefeningen bedenken waarbij kinderen hun armen en benen moeten gebruiken
  • Aantik-oefening. Tik zacht tegen een arm of been. Je zoon/dochter tilt de juiste arm of het juiste been omhoog
  • Circuit maken met pionnen
  • Liggende 8 tekenen in de lucht, op papier of in het zand
  • Laat je kind een doolhof maken (printen vanaf internet)

Tip 27: Sporten

Veel kinderen hebben moeite met concentreren en stilzitten omdat ze gewoonweg nog volop in ontwikkeling zijn. Motorisch gezien zijn ze dan nog helemaal niet in staat om zo lang stil te zitten. Dit komt omdat de basisvoorwaarden om lang te kunnen zitten, een pen vast te houden en een focus te hebben op een boek nog niet aanwezig zijn.

Sporten is de ideale manier om zowel de grove als de fijne motoriek te ontwikkelen. Veel kinderen maken grote sprongen als ze meer bewegen en hun hersenen trainen. Hieronder vind je alvast wat leuke tips voor in de vakantie.

  • Badminton
  • Beach Ball
  • Voetbal
  • Tafeltennis
  • Minigolf
  • Spelen met waterballonnen
  • Surfboarden

Vooral sporten met (kleine) balletjes zoals tafeltennis of leren stuiteren met een tennisbal zijn zeer effectief!!

Oud-Hollandse spelletjes

Ook leuk om te doen!! Gewoon lol maken met lekker ouderwetse spelletjes. Niet alleen goed voor de motoriek, maar je hebt direct een leuk evenement voor de dag. Hieronder wat tips.

  • Spijkerpoepen
  • Snoephappen
  • Koekhappen
  • Zaklopen
  • Ringgooien
  • Sjoelen
  • Blikgooien

Ontspanning

Tip 28: Tijd voor ontspanning

Geen school, geen verplichtingen, dus tijd voor ontspanning! In de vakantieperiodes maken kinderen vaak een hele groei door. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. De spanning van school en drukke agenda’s vallen weg en kinderen schieten letterlijk de lucht in.

De eerste week van de vakantie

In de eerste week van de vakantie lijkt het soms alsof kinderen eerst moeten ontladen. Sommige kinderen zijn erg dwars, emotioneel of lijken continu op zoek te zijn naar conflicten. Geen goed moment dus, om ook maar iets te willen leren. Richt je aandacht op zo’n moment eerst op het aanbieden van een duidelijke dagstructuur. Pak je vakantieplanning erbij en houd vooral zoveel mogelijk vaste tijden aan wat betreft opstaan, eten en bedtijd.

Manieren om te ontspannen

De manier waarop kinderen ontspannen kan heel anders zijn dan dat wij, als volwassenen ontspannen. Sommige kinderen ontspannen als ze zich met hun iPad kunnen terugtrekken op de bank of juist als ze met een vriendje gaan voetballen.

De vakantieperiode is een mooi moment om te ontdekken op welke manieren jouw kind kan ontspannen. Je kunt dit gelijk opschrijven zodat je dit kunt inzetten op het moment dat school weer begint en je jouw kind wilt helpen om te ontspannen. Je hebt dan een mooie lijst met ideeën die je kunt gebruiken.

Eerst is het goed om te ontdekken wanneer je kind in een ontspannen staat is. Je kunt hier achter komen door het volgende te doen.

  • Observeer je kind tijdens de vakantie en schrijf op:
    • Hoe je kind praat als hij/zij ontspannen is
    • Hoe de houding is in ontspannen toestand
    • Hoe je kind eet en slaapt
    • Wat je kind aan het doen is
    • Wat maakt dat je kind nu ontspannen is (komt het door aandacht, natuur, voeding, door omgeving?)
  • Vraag je kind tijdens de vakantie hoe hij/zij zich voelt:
    • Waar word je blij van?
    • Wat vind je leuk of fijn aan de vakantieperiode?
    • Waar word je ontspannen van?

Tip 29: Checklist ontspanning

Door je ervaringen weet je inmiddels dat kinderen eigenlijk alleen kunnen leren als ze lekker in hun vel zitten, dus als ze ontspannen zijn. Het kan zijn dat je kind in de vakantie een totaal ander kind is dan tijdens schoolperiodes. Je kunt je aantekeningen van tip 28 gebruiken om een checklist te maken waarbij je opschrijft wat je gezien en gehoord hebt. Deze checklist kun je komend schooljaar gebruiken om je kind te helpen ontspannen in periodes van stress.

Manieren om te ontspannen

Om je alvast op weg te helpen lees je hieronder een aantal tips die je kunt inzetten om je kind te helpen ontspannen.

  • Voorlezen
  • Samen of alleen muziek luisteren
  • Op blote voeten lopen (binnen of buiten)
  • Met zand spelen
  • Met water spelen of extra douchen/in bad
  • Voetenmassage (voetreflextherapie)
  • Gebruik maken van oliën (bijvoorbeeld lavendelolie)
  • Hoofdmassage
  • Samen televisie kijken
  • Samen een spelletje doen
  • In de avond een wandeling maken
  • Autorijden
  • Samen de dag doornemen of schrijven in een dagboek
  • Lezen voor het slapen gaan
  • Speciale knuffels
  • Gebruik maken van een verzwaringsdeken bij het slapen
  • De natuur in

Onderzoek

Tip 30: Vergroot je kennis & inzicht

De laatste tip is voor jou als vader of moeder. In de afgelopen jaren ben ik continu op onderzoek geweest. Op zoek naar antwoorden op al mijn vragen. Niet alleen als professional, maar ook als moeder. Ik wilde mijn dochter begrijpen, weten hoe ze de wereld ervaart, hoe ze leert en hoe ik haar kan helpen om te ontdekken welke potenties ze heeft. Uit ervaring kan ik je zeggen dat er ontzettend veel prachtige, talentvolle, bijzondere kinderen rondlopen. Ik zie ze dagelijks in mijn praktijk. Ik zie kinderen die vaak wijzer en spiritueler zijn dan wij als volwassenen. Als je goed naar ze luistert, hoor je hun vragen en behoeftes.

Een andere wereld

Om te begrijpen waar gedrag vandaan komt, waarom veel kinderen vastlopen op school of ‘overgevoelig’ reageren is kennis nodig en inzicht. Door de jaren heen hebben de kinderen in mijn praktijk en mijn eigen kinderen mij op weg geholpen. Ik heb daarbij ook veel gezocht op internet en boeken gelezen. Over uiteenlopende onderwerpen zoals primaire reflexen, autisme, ADHD, het brein, leerstijlen, ons onderwijssysteem maar ook over spirituele zaken. Juist in deze spirituele hoek vind ik mijn antwoorden. Als je je verdiept in nieuwetijdskinderen, indigokinderen, kristalkinderen, hooggevoeligheid en quantumfysica, ga je dieperliggende oorzaken vinden voor leerproblemen, gedragsproblemen en eventuele diagnoses. Je zult, net als ik, tot ontdekking komen dat je er een wereld voor je opengaat als je wetenschap en spiritualiteit met elkaar verbindt.

Verandering begint bij jou

In de afgelopen 20 jaar waarin ik werk met kinderen en ouders heb ik meerdere momenten gehad dat ik niet wist hoe ik verder moest. Dat ik moe was van strijden. Vooral ook omdat ik zelf moeder ben en tegen dezelfde dingen aanloop als jij. Onbegrip, een vastgeroest schoolsysteem en een ‘onzichtbare gevangenis’ waarin onze kinderen, net als wij, opgroeien. I

k wil je de tip geven om te stoppen met strijden. Als je beseft dat iedere verandering begint bij jezelf, hoef je je alleen nog maar te concentreren op jezelf. Zorg dat jij begrijpt hoe je kind denkt, voelt en leert. Zorg ervoor dat jij weet wat je kind nodig heeft. Oefen dit thuis en word er zelf iedere dag beter in.

De leerkrachten die ik in mijn werk ontmoet willen uiteindelijk hetzelfde als jij. Zij doen iedere dag hun best waarbij ze werken onder bijzondere omstandigheden. Met te grote klassen, met te grote werkdruk en in een vast stramien van leerlijnen en toetsmomenten. Ik zie een verandering.

Een verandering in het gebruik van lesmateriaal, in cursussen die leerkrachten volgen en vernieuwing. Volg je hart. Ook als dit betekent dat je op zoek gaat naar een andere school of als je ervoor kiest om thuisonderwijs te geven.

Samenwerken met school

Met alle informatie die jij in de loop der jaren verzameld hebt, over jouw kind, kun je de leerkrachten van je kind verder helpen. Schrijf alles wat je ontdekt over talenten, moeilijkheden en leerstrategieën van je kind op zodat je optimaal samen kunt werken met school.

Tot slot

Ik hoop dat deze 30 tips je al de nodige inspiratie heeft gegeven om mee aan de slag te gaan. Je kunt deze tips natuurlijk op alle mogelijke momenten gebruiken. In vakanties, weekenden en natuurlijk gewoon na schooltijd. Zoek je extra ‘tips en tools’? Houd dan de website in de gaten waar ik regelmatig updates en blogs plaats die alles te maken hebben met beelddenken.

Fijne vakantie,

Ina Terra

Berichtnavigatie

Vorige:Vorig bericht:Blogs Ina Terra

Geef een antwoord

Ingelogd als adminUitloggen?

ReactieZoeken naar:

Meest Recente Berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *