Contact

Over beelddenkwereld

Ik wil eruit halen wat erin zit

Achtergrond

Mijn naam is Ina Terra en in 2013 startte ik mijn eigen praktijk voor kindercoaching nadat ik meer dan 10 jaar gewerkt had in GGZ instellingen voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Als sociaal psychiatrisch verpleegkundige begeleidde ik kinderen met ADHD, ADD, Autisme, leerproblemen en gedragsproblemen. Jarenlang deed ik onderzoek naar de onderliggende oorzaken van concentratieproblemen, leerproblemen en gedragsproblemen. Nadat ik in 2012 mijn baan opzegde en me ging verdiepen in Beelddenken, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, de werking van de hersenen en ons onderwijssysteem kwam ik tot bijzondere ontdekkingen. Deze ontdekkingen werden bevestigd door de samenwerking die tot stand kwam met beelddenkende kinderen in mijn praktijk.

Meer dan 100 kinderen vroeg ik naar interesses, manieren van leren en de moeilijkheden die zij ervoeren in onze 'talige' wereld die nog zo gericht is op het werken, denken en leren vanuit de linker hersenhelft. In ons onderwijssysteem, onze manier van opvoeden en werken hechten we vooral belang aan de linker hersenhelft.

De kinderen en volwassenen die nu 'vastlopen' maken juist steeds meer gebruik van hun rechter hersenhelft. Met andere woorden: er komt een verschuiving van logica, beredeneren, taal, ordenen en gefragmenteerd denken naar creativiteit, emotie, intuïtie, verbeelding en gevoel van eenheid. Het lijkt alsof we allemaal zoekende zijn naar een nieuwe 'balans' waarbij we beide hersenhelften gaan gebruiken. Kinderen die hoofdzakelijk gebruik maken van hun rechter hersenhelft bij het leren, worden Beelddenkers genoemd. Ofwel; visueel-ruimtelijke leerlingen. Zij leren op een andere wijze, maar lopen in de praktijk (nog) tegen moeilijkheden aan. Denk bijvoorbeeld aan concentratieproblemen, motorische problemen en moeite met plannen en organiseren.

In mijn praktijk ben ik samen met kinderen op zoek gegaan naar hun kwaliteiten, manieren om lesstof eigen te maken en grip te krijgen op de (nog) links georiënteerde wereld. Samen met de kinderen in mijn praktijk ontwikkel ik nieuwe leermaterialen en zij geven mij de informatie die ik nodig heb om een brug te kunnen slaan tussen hun wereld en de talige, linksgeoriënteerde wereld waarin we nu leven.

Leermiddelen

Leerklok met gratis handleiding klokkijken

Leren klokkijken

Kinderen leren in 'no time' klokkijken met deze kinderklok met handleiding.

Leren rekenen

Bewegend  leren tellen en rekenen met een compleet rekenpakket. 
Tafels automatiseren met een plaatje

Tafels leren

Geen rijtjes stampen maar logica ontdekken in de tafels.

beelddenken en metriek stelsel leren

Metriek stelsel

Het metriek stelsel  compleet uitgelegd. Leren rekenen met de maateenheden.

Wat anderen over ons zeggen

These slides will be slide-able on the live version of your page!

Het werkt echt

We zijn met de klok en het uitlegboekje aan de slag gegaan en het werkt echt. Mijn dochter heeft heel snel leren klokkijken en loopt trots met de klok door huis. 

Ms. Nameless
Add Your Stars
Het is gelukt!
Met de tafelplacemats 'ziet' mijn zoon de tafels voor zich. We oefenen met ons hele gezin de tafels tijdens de maaltijden en het is best leuk. En het is gelukt, de tafel van 6 en 8 zijn al geautomatiseerd. 
Ms. Nameless
Add Your Stars

Bedankt voor jullie uitleg

Ik wil jullie nog bedanken voor de snelle reactie en het persoonlijke contact dat we hebben gehad. Jullie uitleg was heel duidelijk, ik weet nu hoe ik verder kan met het metriek stelsel.

Ms. Nameless
Add Your Stars